H ιστορία του smart: Η ιστορία του μέλλοντος.

Ακόμη και το μέλλον ξεκίνησε με μικρές προσδοκίες.

Είναι σχεδόν εδώ: μία νέα γενιά αυτοκινήτων ετοιμάζεται να κάνει την εμφάνισή της. Πολύ σύντομα τα smart fortwo, smart fortwo cabrio και smart forfour θα ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο στις αστικές μετακινήσεις. Ένας λόγος να ρίξουμε μια ματιά στο παρελθόν. Από το 1981 έως σήμερα: η smart γράφει από την αρχή μια ιστορία που ηλεκτρίζει.

Όραμα του μέλλοντος.

 

Μεγαλύτερο σημαίνει καλύτερο; Το 1981 υπήρχαν ήδη δύο παραδείγματα που αντέκρουαν αυτή την άποψη. Στην Έκθεση Ηλεκτρονικών Ειδών του Βερολίνου, το Compact Disc έκανε την πρεμιέρα του προσφέροντας με πολύ μικρότερες διαστάσεις περισσότερο χώρο για μουσική από ό,τι χωρούσαν οι δίσκοι βινυλίου.

 

Ταυτόχρονα, η Daimler δημοσίευσε το πρωτότυπο "NAFA" (NAhverkehrsFAhrzeug = όχημα μικρών αποστάσεων), ένα εξαιρετικό πρωτότυπο compact , που όχι μόνο προσέφερε αρκετό χώρο σε μικρές διαστάσεις, αλλά έλυνε και προβλήματα όπως η έλλειψη χώρου στάθμευσης και οι  συμφορημένοι δρόμοι. Με μήκος μόλις 2,50m και ύψος, πλάτος 1,50m, το "NAFA“ αποτέλεσε μία  εντελώς νέου μεγέθους ιδέα. Μία ιδέα που ήταν εξίσου επίκαιρη τότε όσο και σήμερα. Δυστυχώς όμως, το "NAFA“ δεν κατάφερε τότε να φτάσει από το Τμήμα Ανάπτυξης στους δρόμους των πόλεων γιατί δεν πληρούσε τις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας της Mercedes-Benz. Οι μηχανικοί το θεώρησαν πρόκληση και, βασισμένοι στην αρχή του μονοθέσιου της Φόρμουλα 1, έφεραν αργότερα την επανάσταση που δεν ήταν άλλη από τον tridion κλωβό ασφαλείας που έγινε πραγματικότητα.

Θέμα μεγέθους.

 

Με την κατασκευή του Burj al Arab στο Ντουμπάι δημιουργήθηκε ένα θεαματικό, υπερπολυτελές ξενοδοχείο δίπλα στη θάλασσα που ανακηρύχθηκε επτά αστέρων και που παρόμοιό του δεν είχε δει ο κόσμος  μέχρι τότε.

 

Εκείνη την χρονιά τις προσδοκίες ξεπέρασε και η ανάπτυξη του smart με την Micro Compact Car AG να παρουσιάζει δύο πρωτότυπα οχήματα: το Eco-Sprinter και το Eco-Speedster. Το πρώτο ήταν ήδη ηλεκτροκίνητο.

Αυτό θέλουμε σίγουρα να το δούμε.

 

Μερικές καινοτομίες χρειάζονται λίγο χρόνο μέχρι να κερδίσουν πραγματικά έδαφος, όπως για παράδειγμα η βιντεοτηλεφωνία. Όταν η AT&T παρουσίαζε το 1992 στο ευρύ κοινό το VideoPhone 2500, διαπίστωσε ότι δεν υπήρχε πολύς κόσμος τότε που θα ήταν πρόθυμος να δαπανήσει 1599$ για την συγκεκριμένη συσκευή.

 

Το ίδιο έτος, η νέα εταιρεία Micro Compact Car AG, μία κοινοπραξία της Daimler-Benz και του ιδρυτής της Swatch Nicolas Hayek, παρουσίασε το πρώτο της πρωτότυπο: για δύο, ηλεκτρικά κινούμενα, εξαιρετικά μικρό, εξαιρετικά καινοτόμο. Σήμερα κάθε smartphone είναι βιντεοτηλέφωνο. Και αύριο κάθε smart θα είναι ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Η συμμετοχή είναι το παν.

 

Οι megacities ανθούν: ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι ζουν σε μικρότερο χώρο. Μέσα σε 20 χρόνια ο αριθμός των megacities αυξήθηκε έως το 1996 από 5 σε 14: μία εξέλιξη που έθεσε ακόμη επιτακτικότερα το ζήτημα των νέων λύσεων κινητικότητας.

 

Η απάντηση ήρθε το 1996 στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων της Ατλάντα.  Σε αυτή τη συγκριτικά διαχειρίσιμη πόλη συγκεντρώθηκε ο κόσμος εκείνο το καλοκαίρι και είδε για πρώτη φορά τον πρόδομο του smart fortwo electric drive.

Τεχνολογία για τον Άρη και τους ανθρώπους.

 

Οι ιδιαίτερες περιστάσεις απαιτούν ιδιαίτερα μέτρα – ας πούμε ένα εντελώς νεωτερικό αυτοκίνητο. Το ερευνητικό όχημα "Sojourner“, που έστειλε το διαστημικό ανιχνευτή "Pathfinder“ στο ταξίδι του στον Άρη, δεν είχε πολλά κοινά με ένα αυτοκίνητο. Άλλωστε έπρεπε να ικανοποιεί τελείως διαφορετικές απαιτήσεις.

 

Τα αυτοκίνητα που παρουσίασε η Micro Compact Car AG στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου, επίσης είχαν ελάχιστα κοινά με τα προϊόντα των ανταγωνιστών. Το Eco-Sprinter και το Eco-Speedster είχαν σχεδιαστεί ειδικά για την πόλη και, συνεπώς, ήταν μπροστά από την εποχή τους: προσέφεραν λύσεις, τη στιγμή που οι άλλοι δεν είχαν ακόμη διαπιστώσει τα προβλήματα.

Όλα ωραία και χαρωπά εδώ.

 

Το 1998 είναι ένα ιδανικό παράδειγμα για τη δύναμη των καινοτόμων, τολμηρών ιδεών. Μέχρι εκείνη τη χρονιά, οι υπολογιστές ήταν τόσο συναρπαστικοί όσο οι φορολογικές δηλώσεις που πρέπει να συμπληρώνουμε. Μετά ήρθε η Apple και παρουσίασε τον iMac: χρωματιστός, φιλικός, εντελώς διαφορετικός από οτιδήποτε είχαμε δει μέχρι τότε και με έμφαση στη φιλικότητα προς το χρήστη.

 

Την ίδια χρονιά, το smart fortwo (τότε ονομαζόταν smart City-Coupé) γιόρτασε την παρουσίασή του στην αγορά: χρωματιστό, χαρούμενο, διαφορετικό από οτιδήποτε είχαμε δει μέχρι τότε και με έμφαση στη φιλικότητα προς το χρήστη. Δύο ιδέες που αποδεικνύουν τέλεια τι είναι δυνατό να γίνει όταν δεν αντιμετωπίζουμε το κατεστημένο ως εμπόδιο αλλά ως πρόκληση.

Ready for take-off.

 

Καιρός για νέους ορίζοντες: Ο Αμερικανός Steve Fossett έσπασε νέο παγκόσμιο ρεκόρ με μία συνεχή πτήση 42.467 χιλιομέτρων. Είναι πράγματι ο μόνος που βλέπει την κινητικότητα λίγο ευρύτερα από τους άλλους.

 

Στη Βρετανική Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου στο Λονδίνο, το smart fortwo electric drive έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του. τότε όμως με το όνομα smart fortwo ev που σήμαινε "electric vehicle“. Με τον ηλεκτροκινητήρα ισχύος 30 kW / 41 hp και την μπαταρία υψηλής τάσης ZEBRA, το smart fortwo ev είχε αυτονομία 110 km με μία φόρτιση μπαταρίας και τελική ταχύτητα 120 km/h. Η μπαταρία ήταν σχεδιασμένη για τουλάχιστον 1.000 κύκλους φόρτισης ή δέκα έτη.

Το Top 100.

 

Το 2007, στον κατάλογο των 100 ανθρώπων με τη μεγαλύτερη επιρροή των Times, εμφανιζόταν εκτός από τους συνήθεις δημοφιλείς και ισχυρούς ανθρώπους και μία ρηξικέλευθη διανοήτρια: η Lisa Randall, μία επιστήμονας της θεωρητικής φυσικής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ. Μαζί με άλλους φυσικούς ανακάλυψε ότι στο σύμπαν και άλλες διαστάσεις εκτός από τις τρεις που γνωρίζουμε.

 

Ιδιαίτερη θέση κατέλαβαν εκείνη τη χρονιά στο Λονδίνο και οι 100 δοκιμαστικοί οδηγοί που επελέγησαν για να οδηγήσουν ένα από τα πρώτα smart electric drive ως μοντέλο leasing. Οι πρωτοπόροι ηλεκτροκίνησης όχι μόνο απαλλάχθηκαν από τα διόδια του λονδρέζικου City αλλά έζησαν και πρώτοι το μέλλον της κινητικότητας. Και προχώρησαν έτσι σε μία νέα διάσταση

Η καλύτερη αρχή του έτους.

 

Το 2009 ήταν μια καλή χρονιά για την τηλεόραση. Γράφτηκαν, γυρίστηκαν και προβλήθηκαν πολλές νέες τηλεοπτικές σειρές. Μία όμως ξεχώρισε ιδιαίτερα: από την πρώτη κιόλας σαιζόν η κωμική σειρά "Modern Family“ άρχισε να σαρώνει τα βραβεία σε όλες τις σημαντικές απονομές και, επίσης, με το νέο είδος mockumentary εισήγαγε μία καινοτόμα ιδέα: ένα συνδυασμό διαλόγων και μονολόγων.

 

Όμως και για το smart το 2009 ήταν μια πολύ καλή χρονιά: η εταιρεία ήταν ο πρώτος μεγάλος ευρωπαϊκός κατασκευαστής αυτοκινήτων που ξεκίνησε τη σειρά παραγωγής ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο εργοστάσιο της smart στο Hambach

Αυτό που κινεί το smart.

 

Το 2012 προκλήθηκε σύγχυση γύρω από το σήμα προέλευσης "Made in Germany“. Αφορμή ήταν η φερόμενη γνωμοδότηση της ΕΕ, ότι το σήμα ποιότητας θα πρέπει να δίνεται μόνο υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Ταυτόχρονα, η εξειδικευμένη τεχνολογία των γερμανικών εταιρειών έχαιρε πολύ μεγάλης αναγνώρισης.

 

Αντί να το συζητήσει, η Daimler AG έδωσε για άλλη μία φορά νόημα στο ποιοτικό σήμα "Made in Germany“: η νέα γενιά του smart electric drive κινούνταν με υψηλής απόδοσης μπαταρίες ιόντων λιθίου της ACCUmotive, θυγατρικής εταιρείας της Daimler από το Κάμεντς της Σαξονίας – με επιτυχία. Για τρεις συνεχείς χρονιές το smart παρέμεινε ηγέτης της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία.

Πότε μία καινοτομία δεν έρχεται μόνη της.

 

Το 2013 η Daimler βρίσκεται δύο φορές στο επίκεντρο της προσοχής. Με το μεγαλύτερο και το μικρότερο επιβατικό αυτοκίνητο στο χαρτοφυλάκιό της. Η Mercedes-Benz S500 Intelligent Drive θέτει ένα ορόσημο με την πλήρως αυτόνομη οδήγηση στην πόλη και την ύπαιθρο. Η S-Class οδήγησε περίπου 100 χιλιόμετρα χωρίς καμία επέμβαση από τον οδηγό της – ούτε στην κυκλοφορία της πόλης. Το smart forjeremy με τη σειρά του ήρθε να αποδείξει ότι ο συνδυασμός κομψότητας και καινοτομίας μπορεί να έχει πολλές μορφές. Την έκδοση σχεδίασε ο Jeremy Scott, ένας εκκεντρικός σχεδιαστής μόδας με αδυναμία στα φτερά. Το ηλεκτρικά κινούμενο show car με φτερά από υαλονήματα έφερε για άλλη μία φορά την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο. Διατέθηκε μάλιστα ως ειδικό μοντέλο στην αγορά σε μία ελαφρώς τροποποιημένη έκδοση.

Σήμερα το smart αρχίζει ένα εντελώς νέο κεφάλαιο.

 

Στην παριζιάνικη Έκθεση Αυτοκινήτου το Φθινόπωρο του 2016 τα smart fortwo, smart fortwo cabrio και smart forfour με ηλεκτροκίνηση κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους. Με αυτόν τον τρόπο, η smart δεν αναδεικνύεται απλώς στο μοναδικό κατασκευαστή αυτοκινήτων που διαθέτει ολόκληρη την γκάμα μοντέλων του ηλεκτροκινητήρα: ταυτόχρονα το smart fortwo cabrio είναι το μοναδικό παγκοσμίως ηλεκτρικό cabrio αυτοκίνητο. Υποδεχθείτε μία ηλεκτρική οικογένεια που παίρνει και πάλι το προβάδισμα στο μέλλον της κινητικότητας.