Mercedes 190 EVO II | Α. Ισμαήλος Α.Ε.

Α. Ισμαήλος Α.Ε

190 EVO II

Οδηγούμε μια πολύ σπάνια Mercedes-Benz στην Αθήνα! Στα 18 θυμάμαι, κοντά στο σπίτι μιας φίλης στην Νέα Ερυθραία, υπήρχε μια 190 E Evo II. Είχα βάλει στο μυαλό μου το σπίτι του ιδιοκτήτη οπότε κάθε φορά που είχαμε ραντεβού, πήγαινα νωρίτερα, με την ελπίδα να την πετύχω έξω από το γκαράζ. Όταν ήμουν τυχερός πάρκαρα διαγωνίως και τη χάζευα για όσο χρόνο είχα διαθέσιμο. Στο μυαλό ερχόντουσαν σκηνές από το πρωτάθλημα DTM, με το αυτοκίνητο στον αέρα και το μεγάλο τότε ήρωα Klaus Ludwig να μάχεται με τις BMW M3 E30. Πιο ανάλαφρη και ντελικάτη η BMW, πιο βαριά και φορτωμένη η Mercedes-Benz, αλλά πιο αποτελεσματική σε πολλές περιπτώσεις. Η EVO II (όπως ήταν η συντόμευση του ονόματός της) εμφανίστηκε στο DTM το 1990, όπου και πήρε την 3η θέση στη γενική κατάταξη, ενώ το 1992 κέρδισε τις τρείς πρώτες θέσεις, με πρωταθλητή τον Klaus Ludwig. Όλη αυτή η δράση και το χρώμα εκείνης της εποχής έρχεται ξανά στο μυαλό μας, σήμερα, χάρη στην Ismailos Classics.

Γράφει ο Δημήτρης Χατζητόλιος.

Απόλαυση περιορισμένης παραγωγής

190 EVO II

Κατασκευάστηκαν συνολικά 502, όλες σε απόχρωση "blue-black metallic”, εκτός από 2 που ήταν ασημί. Οι φήμες λένε πως τα δυο ασημί αυτοκίνητα χρησιμοποιήθηκαν για την εξέλιξη της έκδοσης δρόμου. Η μια έμεινε στη Mercedes-Benz. Όλα τα κομμάτια πουλήθηκαν πριν ακόμα γίνει η επίσημη παρουσίαση στην έκθεση της Γενεύης του 1990. Όπως και τότε, το 1990, έτσι και σήμερα, δημιουργεί την ίδια αίσθηση. Ακόμα και σταματημένη, ακόμα και με πολιτικές πινακίδες, νομίζεις πως απλά έχει σταματήσει στα pits, μέχρι να ανάψουν ξανά τα πράσινα φώτα της πίστας και να εξαφανιστεί. Το εντυπωσιακό bodykit φέρει μεγάλη ευθύνη για αυτή την αίσθηση. Είναι ένα από τα πιο "εξωστρεφή" σχήματα με σήμα το αστέρι αλλά καταφέρνει να μη δείχνει κακόγουστο. Φουσκωμένο από όπου και αν το δεις και με τη διπλή πίσω αεροτομή να κλέβει την παράσταση. Αν θεωρείτε τις αεροτομές των Subaru Impreza και Mitsubishi EVO υπερβολικές, τότε πρέπει να δείτε αυτή την 190! Ωστόσο, δεν ήταν εκεί απλά για λόγους εντυπωσιασμού. Το νέο εξωτερικό αεροδυναμικό πακέτο εξελίχθηκε σε αεροδυναμική σήραγγα και σκοπός του ήταν η βελτίωση της αρνητικής άντωσης και η μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης. Είναι προφανές πως ότι έχει προστεθεί πάνω στο μοντέλο είναι για να εξυπηρετήσει την αγωνιστική εμπλοκή. Ακόμα ένα τέτοιο παράδειγμα, το σπόιλερ, που κρύβει σχεδόν το μισό πίσω τζάμι. Χαρακτηριστικό ήταν το σχόλιο του υπευθύνου έρευνας και εξέλιξης της BMW εκείνης της εποχής Wolfgang Reitzel για το αεροδυναμικό πακέτο: "Οι νόμοι της αεροδυναμικής μεταξύ Μονάχου και Στουτγάρδης πρέπει να είναι διαφορετικοί. Αν αυτή η πίσω αεροτομή δουλεύει, θα πρέπει να αλλάξουμε την αεροδυναμική μας σήραγγα”. Τελικά την άλλαξαν! Πώς όμως ένας τέτοιο αυτοκίνητο καταλήγει στα χέρια μας για δοκιμή;

 

190 EVO II

 

Το αυτοκίνητο εισήχθη στη χώρα μας πριν ένα χρόνο από Ευρωπαϊκή χώρα. Αφού εντοπίστηκε, ομάδα τεχνικών της Ismailos Classics πήγε αεροπορικώς ώστε να εξετάσει ενδελεχώς την κατάστασή του. Η τιμή κτήσης άλλωστε και η συλλεκτική του αξία δεν αφήνουν περιθώρια λαθών. Μετά από τρεις μέρες ελέγχου δόθηκε το οκ για την αγορά και εισαγωγή του στην Ελλάδα. Στη συνέχεια μπήκε στις εγκαταστάσεις της Ismailos Classics, όπου έγιναν πολλές και σημαντικές εργασίες, ώστε το αυτοκίνητο να βρίσκεται σήμερα σε κατάσταση όμοια με την μέρα που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής. Συνοπτικά, ρυθμίστηκε ο κινητήρας, έγινε rebuilt στο κιβώτιο, αλλάχτηκε η ανάρτηση και έγιναν εργασίες σε επίπεδο φανοποιείας. Όλες οι επισκευές έγιναν με γνήσια ανταλλακτικά και αυτό απαίτησε αρκετό χρόνο μιας και η διαθεσιμότητά τους είναι πολύ περιορισμένη λόγω της σπανιότητας του μοντέλου. Μεγάλη λοιπόν η τιμή και η ευθύνη, που εν λευκώ μας εμπιστεύτηκαν ένα σπάνιο και ακριβό αυτοκίνητο, του οποίου η αξία κάθε χρόνο αυξάνεται.

Ποιότητα σε σημερινά επίπεδα

Πριν φύγουμε από την κάθετη μονάδα της A.Ισμαήλος Α.Ε. από τον Άγιο Δημήτριο, οι τεχνικοί το χαζεύουν. Τρανή απόδειξη της αγάπης τους για τις Mercedes-Benz αλλά και την εντύπωση που προκαλεί η 190 EVO II ακόμα και σήμερα. Σύντομα το κλειδί είναι στα χέρια μας και λίγο αργότερα είμαστε μόνοι με την κυρία, ετών 27. Όπως από έξω έτσι και μέσα η κατάσταση είναι λες και μόλις βγήκε από το εργοστάσιο. Το εσωτερικό δεν πειράχτηκε καθόλου, οπότε είναι βέβαιο πως ο προηγούμενος ιδιοκτήτης ήταν πολύ προσεκτικός, ενώ η χρήση ήταν πολύ αραιή. Απόδειξη ο δείκτης χιλιομέτρων που αναφέρει συνολικά 45.700 km. Το νούμερο είναι πραγματικό μιας και υπάρχουν όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά από εξουσιοδοτημένο dealer της Mercedes-Benz! Το γεγονός μεγαλώνει ακόμα περισσότερο την αξία του μοντέλου. Ο κινητήρας παίρνει αμέσως μπροστά. Για λίγα δευτερόλεπτα χαζεύουμε τον διάκοσμο. Την γνησιότητα επιβεβαιώνει το ταμπελάκι στο λεβιέ ταχυτήτων που αναφέρει πως πρόκειται για το 112 από τα 500 που κατασκευάστηκαν αλλά και το στροφόμετρο που σε βάζει σε υποψίες μιας και γράφει μέχρι τις 9000 rpm! Πολύ σπάνιο γενικά αλλά και ειδικά για την εποχή εκείνη. Ωστόσο μας έλειψε μια λίγο περισσότερο "ειδική" διακόσμηση. Το ξύλο στην κεντρική κονσόλα δεν είναι ταιριαστό με το ύφος της κατασκευής ενώ και το τιμόνι θα μπορούσε να έχει πιο μικρή διάμετρο αλλά και πιο σπορ σχεδίαση. Ωστόσο μια ξεχωριστή πινελία δίνουν τα επιπλέον όργανα της VDO στο κάτω μέρος της κονσόλας. Τα υλικά είναι άριστα και αυτό αποδεικνύεται σήμερα που τίποτα δεν τρίζει, τίποτα δεν έχει ξεθωριάσει ή ραγίσει. Τέλος η θέση οδήγησης είναι σωστή, με τα καθίσματα να αποτελούν υπέροχο συνδυασμό άνεσης και στήριξης.

190 EVO II

Λες και βγήκε χθες από το εργοστάσιο

Η όπισθεν βρίσκεται πάνω αριστερά και η 1η κάτω δεξιά. Το κιβώτιο της Getrag είχε αυτή τη χαρακτηριστική διάταξη και ονομαζόταν "dogleg”. Είναι το ίδιο που χρησιμοποιούσε και η BMW για την τότε αντίπαλο M3, ωστόσο τότε είχε γραφτεί πως στη Mercedes είχε λίγο χειρότερη αίσθηση και δεν μπορούμε να διαφωνήσουμε. Από τα πρώτα μέτρα σου κάνει εντύπωση το επίπεδο πολιτισμού που επικρατεί. Αν δεν ήξερες, θα πίστευες πως βρίσκεσαι σε μια περιποιημένη, καλά εξοπλισμένη Mercedes-Benz. Για την ιστορία, ο εξοπλισμός τότε πρέπει να θεωρείτο παραπάνω από πλήρης, μιας και δεν λείπει τίποτα ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Η ανάρτηση αντιμετωπίζει με εντυπωσιακή ευκολία τις ανωμαλίες του δρόμου, παρά το αγωνιστικό pedigree. Μάλιστα έχει και τη δυνατότητα ρύθμισης του ύψους μέσω μπουτόν, από το εσωτερικό, σε τρεις θέσεις που χαμήλωναν το αμάξωμα από 15 mm έως 45mm! Αυτό όμως που μας υπενθυμίζει την εποχή εκείνη είναι το σύστημα διεύθυνσης. Ασαφές στην ευθεία, με τζόγο και με μέτρια αίσθηση, είναι βέβαιο πως απέχει πολύ από αυτό που είχε στα χέρια του ο Κlaus Ludwig και η παρέα του!

190 EVO II

Καρδιά από αγώνες

Ο κινητήρας σε εντυπωσιάζει στην απλή μετακίνηση, με το πολιτισμένο του προφίλ. Είναι προφανές πως κατά την εξέλιξη κανένας δεν ξέχασε ότι στο καπό βρίσκεται το αστέρι της Mercedes-Benz και πως αυτό δημιουργεί κάποιες υποχρεώσεις. Καμία υποψία αρρυθμίας, κενό στην απόδοση ή τραχύτητα. Σαφώς, εδώ το ρόλο της έπαιξε και η δουλειά της Ismailos Classics ωστε να ρυθμιστεί σωστά. Από εκεί και πέρα έχεις την περιέργεια να βιώσεις τη λειτουργία του όσο οι στροφές αυξάνονται. Η πράξη είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή. Πρόκειται για ΚΙΝΗΤΗΡΑ, με όλα τα γράμματα κεφαλαία. Όλοι οι σύγχρονοι τεχνικοί θα έπρεπε να πάρουν παράδειγμα από την απόδοσή του. Μέχρι το όριο των στροφών στις 7800 rpm υπάρχει μια συνεχής αύξηση της απόδοσης που σε αφήνει τουλάχιστον άφωνο. Όλη η αγωνιστική εμπειρία της Mercedes-Benz, εκείνης της εποχής, βρίσκεται κάτω από αυτό το καπό. Στη θεωρεία αποδίδει 235 Ps αλλά δείχνει ακόμα πιο δυνατός. Βασίστηκε στον κινητήρα της EVO I, ωστόσο είχαν γίνει αρκετές βελτιώσεις. Αλλάχθηκε η συμπίεση, ο στρόφαλος, χρησιμοποιήθηκαν μεγαλύτεροι κύλινδροι, νέα εισαγωγή και εξαγωγή ενώ αυξήθηκε και το όριο περιστροφής, που ήταν 7250 rpm. Πραγματικά εθιστικός σε προκαλεί να κινηθείς σε γρήγορο ρυθμό. Το αμάξωμα δείχνει στιβαρό και τα περιθώρια πρόσφυσης από τα ελαστικά διάστασης 245/40/17 πολύ υψηλά. Δεν θα πει όχι στη γρήγορη οδήγηση και θα υποστηρίξει με καμάρι τον υπέροχο κινητήρα. Οι εικόνες των αγώνων έρχονται ξανά στο μυαλό. Αυτή η 190 Ε είναι μεγάλη πλανεύτρα.

190 EVO II

Αύρα DTM

Είχαμε οδηγήσει στο παρελθόν την Μ3 Ε30, οπότε σήμερα κλείνει ένα ανοικτό κεφάλαιο για εμάς. Χάρη στην Ismailos Classics καταφέραμε να οδηγήσουμε το μεγάλο της αντίπαλο και μια από τις πιο ιστορικές, πολιτικές εκδόσεις, αγωνιστικού μοντέλου. Ένα πολύ σπάνιο μοντέλο με μεγάλη αξία και φροντισμένο ως την παραμικρή λεπτομέρια. Εντυπωσιακό ακόμα και σήμερα εξωτερικά, αλλά και με έναν κινητήρα υπόδειγμα ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Πλέον έχουμε μια υπέροχη ανάμνηση και χαζεύοντας το video που ακολουθεί μπορούμε να λέμε οτι έχουμε αγγίξει λίγο την μαγεία εκείνης της εποχής.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Διαστάσεις (Μήκος/πλάτος/ύψος) mm: 4.430/1.720/1.342 mm

Βάρος: 1340 kg

Κινητήρας: 2463 cc

Ιπποδύναμη: 235 PS/7.200rpm

Ροπή : 25 kg.m/5.000 rpm

Τελική Ταχύτητα: 250 km/h

0-100 km/h: 7,1 sec